به وب سایت فروشگاه پمپ آب خوش آمدید
دانستنی

پروانه پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

پروانه پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

در ساختمان‌هایی با طبقات بیشتر، وقتی فشار آب کاهش می‌یابد، ضرورت وجود پمپ آب بیشتر احساس می‌شود. این ضرورت در صنعت یا در بخش‌های کشاورزی نیز احساس می‌شود. پروانه پمپ، مهمترین بخش پمپ آب است که در قسمت داخلی پمپ‌های آبرسانی قرار می گیرد. پروانه‌های پمپ آب، جریان و فشار مایعات را بسته به کاربری پمپ‌های آبرسانی کاهش یا افزایش می‌دهند. اندازه وشکل پروانه‌ها، تعیین کننده‌ی کارآیی پمپ آب هستند.

پروانه‌ی پمپ چیست؟

پروانه‌های پمپ، که دارای تیغه های مورب و شعاعی هستند در دو نوع باز و بسته تولید و به دست مصرف کنندگان می‌رسند. پروانه‌های پمپ‌های آبرسانی، دارای روپوشی هستند که در قسمت پشتی پروانه قرار گرفته اند. تیغه ها بخش مهم دیگری از پروانه‌ها هستند که ارتفاع آنها تعیین کننده‌ی کاربرد هر پروانه به حساب می‌آید. اندازه‌ی کلی پروانه، وابسته به قطر این تیغه‌ها است.

توپی‌های پمپ‌ آب، در قسمت میانی پروانه‌ها قرار دارد و بر روی محور اصلی سوار می‌شود. طرح و کاربری هر پروانه در اندازه‌ی توپی بسیار موثر است. پروانه پمپ‌های آبرسانی از آلیاژهای مختلفی مانند چدن، فولاد، برنز، برنج، لاستیک قالبی، فایبر گلاس یا هر آلیاژ دیگری می‌تواند ساخته شود. آنچه مهم است سازگاری پروانه با خود پمپ است.

تاریخچه‌ی پمپ‌های پروانه‌ای

پمپ آب

بر اساس مستندات موجود، اولین پمپی که در تاریخ ساخته شده مربوط به سال 1772 است. این پمپ چوبی که در یک معدن مس در پرتغال کشف شده است، مربوط به قرن پنجم میلادی است. این پمپ از چوب ساخته شده است. اما نکته‌ی حائز اهمیت در تاریخچه‌ی پروانه‌های پمپ‌های آبرسانی، این مطلب است که ایده‌ی اصلی ساخت این پمپ‌ها به لئوناردو داوینچی باز می‌گردد. ایده‌ی داوینچی بر مبنای اصل گریز از مرکز، طراحی شده است. اما مخترع اصلی این پمپ‌های سانتریفیوژ فیزیکدان فرانسوی دنیس پاپین است.

طبقه بندی پمپ‌ها

پمپ‌ها بسته به حرکت مایعات به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

·        پمپ‌های رتودینامیک

پمپ‌های رتودینامیک که این کار را با استفاده از نیروی سانتریفیوژی انجام می‌دهند به نام پمپ‌های سانتریفیوژی نامیده می‌شوند:

  • پمپ‌های جریان شعاعی یا گریز از مرکز
  • پمپ‌های جریان مختلط
  • پمپ‌های جریان محوری
  • پمپ‌های جریان محیطی

دسته اول رایج‌ترین نوع پمپ‌های رتودینامیکی هستند که با عناوین پمپ‌های سانتریفیوژی یا گریز از مرکز نیز شناخته می‌شوند.

پروانه‌ی استفاده شده در این پمپ‌های آبرسانی از نوع پروانه‌های چرخشی هستند و با ایجاد خلاء، مایعات را به حرکت در می‌آورند.

·        پمپ‌های جابجایی مثبت

این نوع پمپ‌ها اشاره به پمپ‌های آبرسانی دارد که در هر دوره‌ی پمپاژ میزان مشخصی از مایع را پمپ می‌کنند. به زبان ساده‌تر، میزان مایع پمپ‌شده به تعداد دوره‌های پمپاژ بستگی دارد.

  • پمپ‌های رفت‌وبرگشتی: که این پمپ ها خود به سه نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:
    • پمپ‌های پیستونی
    • پمپ‌های پلانچری
    • پمپ‌های دیافراگمی
  • پمپ‌های دوار: این پمپ ها که روش کارشان بر اساس حرکت بدون توقف و چرخشی رتور در داخل محفظه است، به دو دسته تقسیم می شوند:
    • پمپ‌های تک محوری
    • پمپ‌های چند محوری

سخن پایانی

برای تهیه‌ی بهترین نوع پمپ‌های آبرسانی، باید همه‌ی فاکتورهایی را در نظر گرفت که منجر به پمپاژ بهتر مایع می‌شود اما سوای آن باید به کیفیت و کاربری پروانه‌ی موجود در پمپ نیز دقت کنید. اگر خودتان در این زمینه سررشته ندارید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید!

 

 

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند:
لیست علاقه مندی ها 0