به وب سایت فروشگاه پمپ آب خوش آمدید
تعمیر و نگهداری

ست کنترل پمپ آب

ست کنترل پمپ آب

در حال حاضر در بسیاری از ساختمان‌ها از انواع دستگاه‌های پمپ آب استفاده می‌شود. اما این سیستم‌ها ممکن است به مرور زمان دچار صدمات و خساراتی شوند که باید از آن‌ها پیشگیری نمود. از جمله این مشکلات می‌توان قطع و وصل شدن جریان، عدم کنترل جریان آب موجود در پمپ، آسیب به لوله کشی ساختمان و… را نام برد.  اما راهکارهایی وجود دارد که از طریق به کارگیری آن‌ها، امکان کنترل نوسانات فشار موجود در پمپ، فراهم می‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از ست کنترل پمپ آب اشاره کرد.

ست کنترل پمپ آب چیست؟

به طور کلی و به منظور کنترل جریان آب پمپ‌های آبرسانی و ممانعت از قطع و وصل شدن جریان و وارد شدن هر گونه خسارت به پمپ آب، از بعضی قطعات و سیستم‌های حفاظتی استفاده می‌شود.

یکی از مناسب‌ترین این سیستم‌ها ست کنترل است. با نصب و بهره برداری از این سیستم، در هنگام باز کردن شیر آب، دستگاه مورد نظر نیز شروع به کار می‌کند و پمپ را روشن می‌کند. با بسته شدن شیر آب نیز به صورت خودکار، منجر به قطع شدن سیستم پمپاژ می‌شود.

مزایای نصب ست کنترل دیجیتالی

با استفاده از این دستگاه، می‌توان از هزینه اجزای اضافی که همراه با کلید اتوماتیک مکانیکی، استفاده می‌شوند صرف نظر نمود. از طرفی، عمر کلید اتومات دیجیتال بیشتر از قطعات مورد استفاده در کلید اتومات مکانیکی است. در صورت استفاده از ست کنترل دیجیتالی، تا زمانی که آب، باز است پمپ نیز روشن می‌ماند و میزان فشار آب، در حین استفاده، ثابت است.

هنگام قطع شدن آب نیز، پمپ بعد از 8 تا 10 ثانیه خاموش می‌شود. این در حالی است. که در صورت استفاده از کلید اتومات‌های مکانیکی، پمپ هم‌چنان روشن می‌ماند. هم‌چنین بیشتر کلیدهای اتومات دیجیتالی، نیازی به تنظیم شدن ندارند. بنابراین به راحتی توسط مصرف کننده قابل استفاده هستند.

معایب نصب ست کنترل دیجیتالی

کلید اتومات دیجیتالی، تنها در جایی قابل استفاده است که آب ورودی، فشار داشته باشد. از طرف دیگر از آنجا که فشار استارت، باید کم‌تر از فشار ورودی آب شهری باشد، استفاده از ست کنترل دیجیتالی، تنها تا ارتفاع 25 متر امکان پذیر است.

از طرفی به دلیل روشن ماندن طولانی مدت و ممتد پمپ آب در طول استفاده، بلبرینگ و نافی آن زودتر خراب می‌شوند. اگر فشار آب شهری با کاهش مواجه شود، اتومات عمل نمی‌کند. هم‌چنین اگر افت فشار آب، در آب شهری شما زیاد باشد و به صورت مکرر اتفاق بیفتد و بدون پمپ نیز بالا نیاید، کلید اتومات مکانیکی، عملکرد بهتری نسبت به نوع دیجیتالی آن دارد.

اجزاء تشکیل دهنده ست کنترل

این اجزاء عبارتند از: برد الکترونیکی، شیر یک طرفه، دیافراگم، گیج فشار یا مانومتر و یا فشار سنج، کابل برق، بدنه پلاستیکی و درپوش عقب و جلو، پیچ تنظیم فشار.

عملکرد ست کنترل و انواع آن

همان‌طور که می‌دانیم این سیستم برای تنظیم نمودن و کنترل فشار آب و جلوگیری از نوسانات آب و شدت جریان آن به کار می‌رود. این دستگاه دارای یک دیافراگم است که به برد الکترونیکی متصل شده است. اگر آب با فشار از آن عبور کند کلید، عمل می‌کند و برق را نیز به پمپ می‌فرستد و آن را روشن می‌کند.

این عمل باعث می‌شود تا هنگام باز شدن شیر آب، ست کنترل آب شروع به کار کند و پمپ را نیز روشن نماید. در صورتی که فشاری پشت پمپ نباشد و آب در آن جریان پیدا نکند، کلید اتومات نیز عمل نمی‌کند و پمپ روشن نمی‌شود.

1-ست کنترل ساده

این سیستم دارای قابلیت تنظیم نیست و خود، براساس استانداردهای مشخص، فشار آب و آبرسانی را کنترل می‌کند. این دستگاه به طور معمول برای پمپ‌های نیم است بخار کاربرد دارد.

2-ست کنترل با پیچ تنظیم

این نوع دستگاه، دارای پیچ تنظیم است که از آن برای کم و زیاد کردن حساسیت ست کنترل استفاده می‌شود. این سیستم برای پمپ‌های یک اسب بخار مانند پمپ‌های بشقابی و جتی، دارای کاربرد است.

3-ست کنترل با پیچ تنظیم و هیدروتانک

در این سیستم، علاوه بر پیچ تنظیم، از یک منبع تحت فشار باد نیز استفاده شده است. که موجب می‌شود این مجموعه برای استفاده در طبقات بالا مناسب باشد. این سیستم برای پمپ‌های دو پرانه،  یک و نیم اسب بخار، دو اسب و سه اسب به کار می‌رود.

نصب و تنظیم ست کنترل

ست کنترل آب باید متناسب با ساختمان و بلوک آپارتمان، انتخاب شود. تا از سوختگی آن جلوگیری شود و در جایی نصب شود که احتمال خیس شدن آن با بارش باران و برف وجود نداشته نباشد. این سیستم باید بالاتر از پمپ  و یا دقیقا بر روی پمپ آب، نصب شود. در صورت استفاده از آب غیر شهری باید از فیلتر در سر راه پمپ استفاده کرد.

تنظیم ست کنترل

برای انجام این کار لازم است در ابتدا شیر آب خانه را تا انتها باز کنید. تا ست کنترل به پمپ، دستور کارکردن بدهد. پس از آن باید شیر خروجی پمپ را ببندید تا پمپ خاموش شود و این بار شیر آب را کمی باز کنید.

اگر پمپ، شروع به کار کند، پیچ تنظیم سیستم را به سمت چپ بچرخانید. سپس شیر آب را تا نیمه باز کنید. چنانچه پمپ شروع به کار کند نیازی به تنظیم ست کنترل نیست اما اگر پمپ، شروع به کار نکرد شیر تنظیم را باید به به سمت راست بچرخانید.

تنظیم پیچ فشار

پیچ فشار در این سیستم به نحوی تنظیم شده است که وقتی فشار سیستم، به کم‌تر از 5/1 بار برسد پمپ را روشن می‌کند. بنابراین اگر فشار بیشتری در جریان باشد پمپ روشن نمی‌شود.

در این صورت باید پیچ تنظیم فشار را به آهستگی بست تا پمپ، آغاز به کار کند. و در مواردی که پمپ خاموش نمی‌شود نیز می‌توان پیچ را به آهستگی باز کرد تا پمپ، متوقف گردد.

نحوه مراقبت و نگهداری

جلوگیری از عملکرد طولانی مدت ست کنترل در محیط‌های گرم وآفتابی، نصب فیلتر مناسب، عدم استفاده از ست در صورت زنگ زدگی و با ذرات فلز در آب و… برای نگهداری از این سیستم مورد نیاز است.

دلایل خراب شدن ست کنترل

مهم‌ترین دلیل آسیب دیدن این سیستم‌ها، خرابی اجزای آن‌ها است. از طرف دیگر ولتاژ بالای برق نیز می‌تواند به این دستگاه آسیب برساند.

عیب یابی

در صورتی که بدون باز بودن آب، پمپ روشن، خاموش شود ممکن است. فشار استارت بیش از فشار آب شهری تنظیم شده باشد. بنابراین لازم است پیچ تنظیم را به سمت منفی یا چپ، بچرخانید.

 

 

 

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برند:
لیست علاقه مندی ها 0